ازدواج موقت (صیغه )

نظر عده ای در مورد ازدواج موقت ، توسط افراد متاهل این است :

((صیغه کردن کاملا شرعی است حتی برای مردانی که زن دائمی دارند .

 از اینهایی که قیافه روشنفکری به خودشان می گیرند و این کار کاملا  

 شرعی را زیر سوال می برند شاکی هستم ))

 این مطلب نظر برخی از افراد متاهل است که دست به

  ازدواج موقت می زنند با توجیهات خاص خودشان .

اما نقد این نظر:

1. شرع می گوید : هر چه را بر خود نمی پسندی بر دیگران نیز نپسند .

آیا افرادی که دارای نظریه یاد شده هستند راضی می شوند شوهر دختر

 یا شوهر خواهر خودشان زنی را صیغه کند ؟!!!( با این فرض که دختر و

  و خواهرشان از جهت جنسی و عاطفی نسبت به همسرشان 

   کم نگذاشته باشند )

 2. آیا هر کاری که از جهت شرعی جایز است را (( باید )) انجام دهیم ؟

   فقهاء بزرگوار فرموده اند ازدواج موقت جایز است نه واجب .

 3. شرع گفته است یکی از نکات ازدواج آرامش زوجین است ، آیا وقتی

 مرد متاهلی زنی را صیغه می کند دیگر آرامشی در زندگی برای طرفین

باقی می ماند ؟ایا این کار بر خلاف خواسته شرع نیست ؟

4. یکی از فلسفه ها و نکات صیغه این است که فردی که به هیچ عنوان 

 نمی تواند نیاز جنسی خود را از راه همسر دائم برطرف کند و در عین حال

 غریزه جنسی به او فشار آورده است با ازدواج موقت به گناه نیافتند

 و از راه شرعی نیاز جنسی خود را برطرف کنند در حالی که کسی که

 همسردائمی دارد اساساَ چنین فرضی در مورد او وجود ندارد .

5. فرد متاهلی که اقدام به ازدواج موقت می کند مسلما از جهت فقهی

 کارش جایز است ولی آیا این کارش از جهت احلاقی اسمی جزجفا ،

 بی اخلاقی و بی وفایی نسبت به همسر دائمش اسم دیگری 

 خواهد داشت؟؟( با این فرض که همسر دائم نه از جهت جنسی و نه از 

   جهت عاطفی برای او کم نگذاشته است .)

 6-مسلما افراد متاهلی هستند که (( تحت شرایط خاصی ))دست به ازدواج

 موقت می زنند و کار آنها نه منع شرعی دارد و نه منع اخلاقی ، که مراجع

 بزرگوار موارد آن را ذکر کرده اند .

    تذکر : این متن نسبت به نوشته اولم کمی تغییر کرده است .

/ 25 نظر / 49 بازدید
نمایش نظرات قبلی
حقدوست

جواب 2: اولا: آری، هر کاری که از جهت شرعی جایز است را «می توان»(نه باید) انجام داد. لذا خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبرش هم فرمود: «لم تحرّم ما أحلّ الله لک؟»، چرا چیزی را که خدا برای تو حلال کرده، بر خودت حرام میکنی؟ ثانیا: با شورت نماز خواندن اشکال شرعی دارد؟؟!!! دوست گرامی شما احکام را با آداب خلط فرموده اید، شاید انجام برخی احکام با آداب اسلامی منافات داشته باشد و بهتر باشد انسان انجام ندهد، اما این ربطی به انجام ندادن شرعی ندارد و اگر هم انجام داد کار حرام نکرده است.

حقدوست

جواب 3: اولا: آری، اگر طبق قوانین شرع باشد، و همانگونه که اسلام، مسلمانان را دستور به کتمان خیلی امور داده و حتی از علائم مؤمن فرموده است «و کتمان سرّه»، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، همانگونه که الان بسیاری از مردان ازدواج موقت کرده اندو میکنند و هیچ مشکلی ندارند و بلکه آسایش دو چندان دارند و علاوه بر تامین آسایش برای زن دائم و فرزندان خود، آسایش و آرامش به زن دیگر نیز هدیه داده است. دلیلی ندارد انسان هر کاری می کند در بلندگو به دیگران اعلام کند. خود شما چقدر کارها را انجام میدهید که هچ دلیلی برای گفتن آن نیست، و بلکه اگر بدانید گفتن آن باعث رنجش یک فرد دیگر می شود اصلا دلیلی بر گفتن آن نیست. ثانیا: چند درصد از مردان و زنانی که ازدواج دائم کرده اند و مرد خانواده فقط با همان همسر خود است، آسایش مورد نظر اسلام را دارند؟؟!! گمانم سر زدن به دادگاه خانواده و نیز مراکز مشاوره خانواده در این راه به شما کمک فراوان کند. پس ازدواج موقت را مخل به آسایش خانواده ندانید.

حقدوست

جواب 4: اولا: احکام اسلام بر اساس فلسفه و حکمت نیست، بلکه بر اساس علت است که از ما مخفی است. ثانیا: به فرض که بر اساس فلسفه باشد، فلسفه صیغه را شما از کجا کشف کردید که این است که «فردی به هیچ عنوان نمیتواند ....»؟؟؟ ثالثا: به نظر شما چند درصد مردان متاهل می توانند نیاز جنسی واقعی خود را از طریق همسر خود مرتفع کنند؟ همینکه آمیزشی صورت بگیرد و انزالی صورت گرفت، به نظر شما می شود رفع نیاز جنسی؟؟ اگر این است، پس اینکه در اخبار اعلام کردند بیش از 65% درخواست طلاقها بخاطر عدم رفع نیاز جنسی زوجین است، چیست؟ مگر آنها این مرحله برآورده شدن نیاز جنسی را ندارند؟ رابعا: دوست گرامی ظاهرا شما مجرد هستید یا اگر متاهل هستید از اوضاع و احوال متاهلها بی خبر هستید و الا اینگونه یکه تازی نمیکردید و میفهمیدید چه مشکلات عظیمی در بسیاری از خانواده ها وجود دارد. برای انها دعا کنید.

حقدوست

جواب 5: اولا: منظورتون از «به نظر من» را نفهمیدم. شما به عنوان یک مجتهد و کارشناس دینی چنین نظری را در مورد یک حکم اسلامی داده اید؟؟ که اگر اینگونه باشد حرف شما معتبر است، اما خوب بعید است خودتان را مجتهد بدانید. و یا به عنوان یک شخص عادی چنین نظری را داده اید، که در این صورت، نظرتان برای خودتان محترم است و به آن عمل کنید. ثانیا: با توجه به مطالب گفته شده سابق؛ دلیل اینکه این کار اسمی جز جفا و بی اخلاقی و بی وفایی ندارد چیست؟؟؟ یعنی عمل به حکم اسلامی تا این حد شنیع و فجیع است؟؟ ثالثا: اسم دیگری که بر این کار نهادید، «خیانت» است!!! خیانت به کی؟؟ به همسر دائم؟ لطفا بفرمایید چرا خیانت است؟ و چه خیانتی صورت گرفته؟ و ضمنا بفرمایید خدایی که این خیانت موقت را برای مرد جایز دانسته، آیا نستجیر بالله متوجه نشده که حق ازدواج دوم و سوم و چهارم دائم برای مرد، خیانتی بس بزرگتر است؟؟؟ البته دوست گرامی، این 5 بند شما خیلی بیش از این جای حرف و نقد داشت، ولی چون دیدم ظاهرا ناآگاهانه بر صحت آنها اصرار داشتید، شمه ای از نکات آنها را خدمت شما تقدیم کردم. و السلام علی من اتبع الهدی.

حقدوست

به عنوان ختم کلامم، شما و سایر دوستان عزیز را به این آیه قرآن تذکر میدهم که بدانیم هر آنچه میگوییم و مینویسیم روز قیامت درباره آن مورد بازخواست قرار خواهیم گرفت: «وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً»(اسراء: 36) و از چيزى كه بدان علم ندارى پيروى مكن، زيرا گوش و چشم و دل، و تمام اعضای بدن مورد سؤال قرار خواهند گرفت.

حقدوست

دوست خوبم فکر میکردم منطقی هستید و با تعقل اون حرفها را کپی پست کرده اید، لذا برای پاسخ به حرفهاتون کلی وقت تلف کردم. اما از جوابهایی که به عرائض بنده دادید و اینکه حرفهای بنده را چطور و چقدر متوجه شدید، سطح معلومات حضرتعالی معلوم شد. و لذا دیگر نیازی به ادامه بحث نیست. امیدوارم لااقل حرفهای بنده برای خوانندگان وبلاگتون مفید باشه. موفق باشید و در پناه حق.

دامون

دقيقا" عذاب آوره كه نسبت به يك رويه سلامت مذهبي و آرامش بخش انتقاد وجود داره ولي در مورد هرزگي تعريف و تمجيد ميشه امان از روشنفكري بيمار

حقدوست

دوست ارجمند، مشکل خيلي از ما متدينين همين است که کارهاي همه غير از خودمان را باطل و غير خدايي ميدانيم، وفقط خود ما هستيم که پسر خاله خدا هستيم و قربة الي الله کارهامون رو انجام ميدهيم. براي همين رفتارها متاسفانه اينقدر جوانان دين گريز شده اند و از دين و متدين بدشون مياد. امروز يک روايت ديدم زبانحال شماست، «إِنَّ الْإِيمَانَ عَشْرُ دَرَجَاتٍ بِمَنْزِلَةِ السُّلَّمِ يُصْعَدُ مِنْهُ مِرْقَاةً بَعْدَ مِرْقَاةٍ، فَلَا يَقُولَنَّ صَاحِبُ الِاثْنَيْنِ لِصَاحِبِ الْوَاحِدِ لَسْتَ عَلَى شَيْ‏ءٍ...»؛ ایمان ده درجه دارد و همانند نردباني می‌ماند که انسان می‌خواهد پله پله از آن بالا برود، اگر کسي داراي دو درجه از درجات ايمان بود، حق ندارد به کسي که يک درجه دارد بگويد تو چيزي نيستي.

حقدوست

ميبيني دوست عزيز، دين ما اينقدر زيباست. سعي کن بجاي خراب کردن راههايي که اسلام براي حلال بودن و فرار مسلمانان از گناه قرار داده، زيباييهاي دين را به ديگران نشان دهيم، تا به دين اسلام جذب شوند، نه اينکه خدا ميخواهد با قرار دادن صيغه، مردم از جهنم به بهشت بروند، ما از خدا، خداتر شويم و مردم را مستقيم وارد جهنم کنيم. عزيزم بجاي اينکه دنبال اين باشي که کشف کني کار و جواب من خدايي است يا از روي هواي نفس، کاش 4 تا جواب منطقي به حرفهام ميدادي يا اينکه قبول ميکردي حرفهايي که زدي اشتباه است. که اين بزرگترين شجاعت هر انساني است. البته لزومي هم ندارد هر حرف و جواب حقي، قربة الي الله باشد، نهايتش اين است که بنده براي جوابم ثوابي نميبرم، اما بطلان حرف شما سر جاي خودش باقي خواهد ماند. خدا عاقبت همه ما را ختم بخير کند.

یک مرد از یک دنیا

این ازدواج موقت بحثش خیلی طولانیه .. اینجوریااا نیست که بعضیا فکر میکنن